Artykuły

Meishi

W Japonii wizytówki, czyli meishi (名刺), są czymś nieodzownym. Nie tylko wśród ludzi biznesu – swoje wizytówki mają restauracje, sklepy, a nawet prywatne osoby, np. cosplayersi z Harajuku.

Nazwa meishi składa się z dwóch znaków kanji oznaczających „imię” (名) oraz „igłę” (刺) – w starożytnych Chinach imiona były ryte igło-podobnymi narzędziami na bambusowych deseczkach, stad wybór tych chińskich znaków do zapisu słowa „wizytówka”. Meishi dużych i poważnych firm są zwykle bardzo oszczędne w formie i ograniczają się do najważniejszych danych, jak nazwa firmy, imię i nazwisko oraz dane kontaktowe. Wizytówki firm usługowych, restauracji itp. mogą być już bardziej fantazyjne i bardzo często oprócz danych kontaktowych zawierają również mapkę z opisem dojazdu.

Etykieta wręczania meishi nakazuje, aby podawać wizytówkę (najlepiej trzymając ją dwoma rękami) w taki sposób, aby osoba otrzymująca meishi mogła ją od razu przeczytać. Dużym nietaktem jest wręczanie pogniecionych czy brudnych wizytówek. Meishi należy również obejrzeć przy wręczającym, a następnie schować do specjalnego etui – wkładanie meishi do portfela jest niewskazane.

 

Artykuły, 30 cze 2013